7.søndag efter trinitatis
Billedhuggeren Hein Heinsen, hvis store skulptur af Ansgar er at finde på domkirkepladsen i Ribe, har gennem et langt liv beskæftiget sig med kristendommen og søgt at give kunstnerisk udtryk for kristendommens skelsættende kerne. I en nyere bog om Hein Heinsen og hans værker citeres kunstneren for følgende udsagn: ”Opstandelsen betyder for mig, alt det, der, der ligger bag stenen. Det er et håb om, at der sker noget ubegribeligt nyt” (Heinsen 2025, 75).
Fortællingen om Jesus, der møder, ser og besøger tolderen Zakæus er netop en sådan fortælling om, at det kan ske noget ubegribeligt nyt.
Tolderen Zakæus, ham, vi negligerer og ikke bryder os om, besættelsesmagtens lakaj og til daglig irritation med sine toldsatser, han bliver set af Jesus.
Jesus stopper op på sin vandring ind i byen Jeriko, ser op på Zakæus, der er kravlet op i morbærfigentræ for bedre at kunne se, og byder sig selv ind hos Zakæus. ”Skynd dig ned fra dit træ, Zakæus, for jeg skal være gæst i dit hus i dag”, siger Jesus.
Det er, hvis man tænker efter noget ubegribeligt nyt, som her sker. På den ene side gør Jesus Zakæus glad, på den anden side gør det mange af de andre vrede og uforstående, og på den tredje side udfolder Jesu handling håbet om, at vi mennesker virkelig kan håbe på at blive mødt af den levende Gud uagtet alle vores mangler, synd og ondskab. Ja, billedligt talt, uagtet hvilket træ, vi som Zakæus er kravlet op i.¤
Fortællingen om Jesu møde med tolderen Zakæus er en fortælling om mulig forandring og forvandling; at der kan ske store ting med os, at vores skæbne kan blive vendt, for at citere læsningen fra Salmernes bog til denne søndag.
De strukturer, vi lever under, og de modsætninger, vi kan skabe og ja, de gamle billeder, vi kan stå i og hænge fast i, rusker Jesus, evangeliet og Helligånden til stadighed op i.
Billedhuggeren Hein Heinsen formulerer et sted, at ”verden er større end vores formål med den; verden unddrager sig vores greb” ( Heinsen,74). Det er netop, hvad fortællingen i dag understreger, og hvad evangeliet er, en åbning af en større verden, hvor vi som fortabte i os selv og vort eget tør håbe på at blive fundet, at skæbnen kan vendes og fornyelsen sker.
I Jesu navn, det ske!