Biskoppen og stiftsrådet besluttet, at der i 2025-2026 skal iværksættes et projekt, hvor der arbejdes med folkekirkens udfordringer på nye måder. Erfaringerne fra projektet skal gerne lede til, at Ribe Stift i fremtiden står på et solidt fundament af gode metoder til at håndtere komplekse udfordringer lokalt i provstierne og på tværs i stiftet.
Det vi skal have ud af projektet, er derfor først og fremmest redskaber til at udvikle og styrke det lokale samarbejde og dernæst mange gode og konkrete erfaringer med at løse de udfordringer vi har.
Det vi står tilbage med efter ”Projekt Fremtidens Fundament” er altså:
Når vi har fået redskaberne til denne arbejdsform, er det vores ambition at arbejdsmetoderne og erfaringerne fra eksperimenterne kan sprede sig som ringe i vandet (gennem et fortsat og årelangt fokus) til hele stiftet.
Projektet indledes med en analysefase, hvor interne og eksterne interessenter inviteres til at bidrage med deres syn på udfordringsbilledet og udviklingspotentialet i Ribe Stift. Analysefasen danner grundlag for, at projektets referencegrupper og styregruppen kan prioritere i, hvilke udfordringer, der skaber den største værdi for Ribe Stift at arbejde og eksperimentere med løsninger på.
Efterfølgende arbejdes der med de prioriterede udfordringer i en række workshops. Her nedsættes en række arbejdsgrupper med repræsentanter fra stiftets otte provstier for at udfolde og undersøge udfordringernes årsager og sammenhænge. Når der er tilpas kendskab til årsagerne, arbejdes der videre med løsninger – også i workshopformat.
Disse workshopformater tilpasses løbende ved behov undervejs i projektet, da det er projektets overordnede præmis at lære undervejs.
Sideløbende med dette arbejde tilbydes stiftets biskop, administration, provster, præster og menighedsråd kompetenceudvikling á 3 moduler med fokus ledelse af komplekse og tværgående problemstillinger. Desuden tilbydes provster et ’klippekort’ til sparring hos eksterne ledelseseksperter/erhvervspsykologer.
Projektets analysefase igangsættes i maj 2025. Projektet har ’kick-off’ d. 23. oktober 2025, når udfordringsbilledet er kortlagt og har været igennem en grov sortering ved reference- og styregruppen.
Workshopfasen, hvor der arbejdes med udfordringernes årsager og eksperimenter på løsninger, igangsættes medio november 2025 og forløber frem til medio marts 2026.
Kompetenceudviklingsfasen afvikles fra medio november 2025 til medio januar 2026.
Projektet forventes afsluttet med en opsamlingsworkshop i juni 2026.
Projektets forløb justeres undervejs som det bliver tydeligt, hvilke udfordringer man vil arbejde med og hvordan.
Navn | Titel | Tilknytning |
Rasmus Vejrum Andersen | Kirkegårdsleder | Ølgod Sogn - Varde Provsti |
Johannes Weinkauff Jakobsen | Menighedsrådsformand | Nørre Vium-Herborg MR - Skjern Provsti |
Elsebeth Povlsgaard Nebeling (Formand) | Stiftsrådsmedlem | Ribe Stiftsråd - Skads Provsti |
Elsemarie Lind Dam-Jensen | Stiftsrådsmedlem | Ribe Stiftsråd - Tønder Provsti |
Anette Lillevang | Menighedsrådsformand | Sønder Nissum MR- Ringking Provsti |
Elof Westergaard | Biskop | Ribe Stift |
Ulla Kristiansen | Sognepræst | Askov-Malt Pastorat - Malt Provsti |
Peter Hjorth Fredensborg | Provst | Grene Provsti |
Kent Rygaard | Graver | Farup Sogn - Ribe Domprovsti |
• Har det overordnede ansvar for styring og beslutningstagen undervejs • Sikrer mål, ressourcer og kvalitet • Foretager godkender og risikovurderinger • Giver feedback på gennemførte interviews, workshops, dialoger, analyser • Sikrer den rette inddragelse af de rette interessenter undervejs • Er ambassadører i og uden for stiftet ved at tage ejerskab over projektet • Er kloge øjne og ører i og uden for stiftet og bringer viden videre til arbejdsgruppen
|
Navn | Tilknytning |
Elisabeth Aggerbeck | Ribe Stift |
Dorte Ib | Ribe Stift |
Josefine Dilling | LEAD |
Christian Qvick | LEAD |
Andreas Fricke Møller | LEAD |
• Er udviklende og udførende på projektets aktiviteter
• Udarbejder prototyper, analyser, koncepter, rapporter
• Planlægger og faciliterer styregruppe- og referencegruppemøder
• Har ansvaret for kommunikationen med interessenter og for kommunikationsplan
• Dokumenterer projektet
Navn | Titel |
Charlotte Locht | Sognepræst |
Mette Hvid-Olsen | Sognepræst |
Ulla Kristiansen | Sognepræst |
Susanne Østbjerg Kargo | Sognepræst |
Morten Sørensen | Sognepræst |
Peter Sode Jensen | Sognepræst |
Simon Langeskov Jylov | Sognepræst |
Else Juul | Sognepræst |
Charlotte Thea Gade | Sognepræst |
Christina Munk | Sognepræst |
Peter Hjorth Fredensborg | Provst |
Denne gruppe er åben for nye medlemmer. Er det noget for dig eller har du et forslag til én, der kunne være med, så kontakt Elisabeth eller Dorte.
Derudover består referencegruppen af stiftets provster, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.
• Giver input til projektets retning, metoder og formål ud fra deres erfaringer og viden
• Kvalificerer retningen for projektet undervejs
• Er ambassadører i og uden for stiftet gennem deres deltagelse i referencegrupper
• Hjælper med at sprede viden og erfaringer ud til relevante miljøer og interessenter
• Er kloge øjne og ører i og uden for stiftet og bringer viden videre til arbejdsgruppen