Direkte til indholdet Link til Folkekirkens intranet FIN
  1. Aftalens parter og grundlag

     

    1. Samarbejdsaftalen indgås mellem det udførende menighedsråd: Vejen Sogns Menighedsråd, og det bestillende menighedsråd (Læborg)
    2. Aftalen er indgået i henhold til § 42a, i bekendtgørelse nr. 1299 af 8. november 2023 af lov om menighedsråd

       

  2. Formål

     

    1. Formålet med samarbejdet er:
  • At styrke de driftsmæssige og administrative opgaver,
  • At opnå en fleksibel anvendelse af de fælles ressourcer i sognene
  • At skabe en attraktiv arbejdsplads, med et højt fagligt niveau og mulighed for faglig sparring.
  •  
  1. Samarbejdets indhold

     

    Samarbejdet indeholder en entreprenør aftale, hvor Læborg Menighedsråd lejer personalet af Vejen Menighedsråd til at udfører følgende arbejdsopgaver:

     

    1. Kirketjener ved begravelser og kirkelige handlinger 420 timer pr. år
    2. Rengøring Kirke, Mandskabsbygning og
    3. konfirmandlokale                                                   260 timer pr. år
    4. Drift og renholdelse af Læborg Kirkegård                  1.747 timer pr. år

                                                            

    5. I alt                                                                   2.427 timer pr. år

       

  2. Personaleforhold

     

    1. Medarbejderne omfattet af dette samarbejde ansættes ved det udførende menighedsråd.
    2. Det udførende menighedsråds kirkegårdsleder har den daglige ledelse og instruktionsbeføjelse af medarbejderne, hvorfor medarbejderne refererer til denne kirkegårdsleder.

       

  3. Finansiering

     

    1. Samarbejdets økonomi administreres gennem og afholdes af det udførende menighedsråds kirkekasse som opkræver kvartalsvis bagud.
    2. Arbejdet honoreres med 202,25 kr. pr. time (2012 takst, prisændringer følger procentreguleringen i Kirkeministeriets lønoversigt med udgangspunkt pr. 1. april 2012)
    3. Pr. måned 40.905,06 kr. (2012 takst) svarende til 1/12 af den årlige omkostning
    4. Udgifter til personalets kørselsomkostninger faktureres efter Statens takster.
    5. Udgifter til porto m.v. faktureres efter aktuelt forbrug
    6. Udgifter til vedligeholdelse af maskiner faktureres fra leverandøren direkte til Læborg Menighedsråd.
    7. Nyanskaffelse af maskiner aftales med kirkeværgen og faktureres direkte til Læborg Menighedsråd.

       

       

  4. Tilsyn

     

    1. Begge menighedsråd fører tilsyn med dette samarbejde og at vilkårene i denne vedtægt overholdes.

       

  5. Optagelse i samarbejdet

     

    1. Øvrige menighedsråd i provstiet kan optages i samarbejdet, såfremt de samarbejdende menighedsråd er enige om det.
    2. Ved menighedsråds optagelse i samarbejdet udarbejdes et tillæg til vedtægten

       

  6. Uenighed om fortolkning af vedtægten

     

    1. Eventuelle uoverensstemmelser opstået mellem menighedsrådene om vilkårene for dette samarbejde søges først løst i samarbejde mellem menighedsrådene. Uenigheder kan indbringes for biskoppen.

       

  7. Ændringer i vedtægten

     

    1. Der kan foretages ændringer i vedtægten, såfremt de deltagende menighedsråd er enige herom.
    2. Aftalen vurderes årligt i 1. kvartal ved et møde med de deltagende menighedsrådsformænd og kirkegårdslederen, for at evt. ændringer til aftalen kan indarbejdes i kommende budgetter. 

       

  8. Udtræden og ophævelse af samarbejdet

     

    1. Et menighedsråd kan opsige sin deltagelse i samarbejdet med 12 måneders varsel til udgangen af et regnskabsår. Et menighedsråd kan udtræde af samarbejdet med kortere varsel, såfremt de øvrige menighedsråd samtykker heri.

       

  9. Ikrafttræden og offentliggørelse

     

    1. Denne samarbejdsaftale træder i kraft d. 1. januar 2025.
    2. Vedtægten er tilgængelig på Ribe Stifts hjemmeside www.ribestift.dk. Vedtægten kan rekvireres fra de samarbejdende menighedsråd.

     

     

DatoDato
  
  
  
  
  

(formand)

(formand)

Vejen Menighedsråd

Læborg Menighedsråd