Klumme om "Kirkebladet"
 
01.10.2008

Klumme om "Kirkebladet"

Kategori:
Boganmeldelser, Generelle nyheder

Er kirkebladet klar til syn?

Er kirkebladet klar til syn

 

Af journalist og kirkebladskonsulent Jens Kr. Lynderup.

 

Et kirkeblad sendes til syn flere gange om året. Det sker hver gang et friskt trykt kirkeblad havner i postkasserne hos læserne.

Mellem reklamer fra SuperBrugsen, Kvickly, og Stark skal kirkebladet begå sig som den lokale budbringer af et vigtigt budskab mellem kirken og sognets beboere.

Undersøgelser viser, at over halvdelen af de udsendte kirkeblade ikke klarer ”synet”. De arkiveres lodret mellem bundter af reklamer og bliver aldrig åbnet, set eller læst.

Et kirkeblad som kun indeholder præstens tanker, nyt fra menighedsrådet og liste med gudstjenester kan lige så godt laves som en plakat – slås op på indersiden af kirkedøren, for så er alle kirkegængere orienteret – det er nemlig kun for dem.

Kirkebladet skal kunne fascinere og appellere og vække interesse for kirken og dens aktiviteter – også dem, der ikke slider på kirkebænke så ofte.

Kirkebladet skal være ”et lille stykke kirke” til alle hjem i sognet. Kunne fortælle en god historie og gøre evangeliet til læsevenligt hverdagsstof.

Det legaliserer, at der bruges kirkeskattekroner på den trykte kirkelige kommunikation til alle i sognet. Det gør mission til kommunikation.

Forstår ”kirkebladet” i fremtiden, at ramme sjælen og pulsslaget i det lokale sogneliv, så vil den overleve som medier i mange år endnu.

Målet må være, at få flere kirkeblade til at klare ”synet” og brolægge vejen til kirkerne med interesse og nysgerrighed omkring det kirken rummer af budskab.

 
Korsbrødregade 7 - 6760 Ribe - Tlf. 75421800 - CVR. 57244615 - EAN-NR: 5798000818743 - kmrib(a)km·dk