Direkte til indholdet Link til Folkekirkens intranet FIN

Indhold:

1. Navn

2. Forankring og hjemsted

3. Formål

4. Bestyrelsen

5. Repræsentantskabet

6. Økonomi

7. Rapportering

8. Afvikling

9. Ændring af vedtægter

 

1. Navn:

Folkekirkens Hus Esbjerg

 

2. Forankring og hjemsted:

Folkekirkens Hus Esbjerg er forankret i Den Danske Folkekirke.

Initiativet til Folkekirkens Hus Esbjerg er taget af provstiudvalget i Skads provsti i samråd med alle menighedsråd i provstiet på budgetformøde den 2. maj 2017 samt budgetsamrådet den 31. august 2017.
Grundlaget for denne vedtægt er lov om menighedsråd §43a, jf. §43 i lovbekendtgørelse nr. 771 af 24. juni 2013 om menighedsråd. Omhandlende løsning af folkekirkelige anliggender.

Folkekirkens Hus Esbjerg har hjemsted i Skolegade 52, 6700 Esbjerg – Esbjerg Kommune.

 

3. Formål:

Folkekirkens Hus Esbjerg er et folkekirkeligt mødested for primært unge i alderen 15 – 30 år.

Folkekirkens Hus Esbjerg ønsker at styrke provstiets indsats i forhold til unge.                                           

Dette vil ske gennem                                                                                                                                                         - åben cafe-arrangementer                                                                                                                                                 - foredrag                                                                                                                                                                          - intimkoncerter                                                                                                                                                     - samtalesaloner                                                                                                                                               - spisefællesskaber                                                                                                                                                - o.a.

Folkekirkens Hus Esbjerg vil sætte særligt fokus på sårbare unge og give dem mulighed for at blive en del af et fællesskab med gode oplevelser, samtaler og samvær og på den måde styrke deres forhold til Folkekirken.                                                                                                                                                                                                                                                      

 

4. Bestyrelsen

Bestyrelsen består af:

Provsten for Skads provsti,

et medlem udpeget af og blandt provstiudvalgets medlemmer,

et medlem udpeget af og blandt Vor Frelsers Sogns menighedsrådsmedlemmer,

4 medlemmer valgt blandt menighedsrådsmedlemmerne i Skads provsti. Dog må ingen af de 4 valgte medlemmer samtidig være medlem af provstiudvalget.

Valg til bestyrelsen sker for 2 år ad gangen, hvor 2 medlemmer vælges i lige år, og 2 medlemmer vælges i ulige år.

Herudover vælges 2 suppleanter. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.

De valgte medlemmer sidder deres periode ud uafhængig af menighedsrådsvalg.

 

Bestyrelsen har ansvar for den overordnede drift af Folkekirkens Hus Esbjerg, dvs. økonomi, ansættelsesforhold samt iagttagelse af målsætning.

Der ansættes en leder af Folkekirkens Hus Esbjerg, som på bestyrelsens vegne, forestår den daglige ledelse.
Bestyrelsen er i praksis ansættende myndighed for ikke-gejstlige ansættelser.

Bestyrelsen indstiller ansættelser og evt. afskedigelser til Vor Frelsers Sogns menighedsråd, der fungerer som den formelt ansættende og afskedigende myndighed.

Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og kasserer.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 

5. Repræsentantskabet

Repræsentantskabet udgøres af menighedsrådene i Skads provsti. Bestyrelsen kan invitere relevante samarbejdspartnere til deltagelse i repræsentantskabsmødet, dog uden at disse har stemmeret.

Hvert menighedsråd har op til 2 stemmeberettigede medlemmer ved repræsentantskabsmøderne, hvoraf mindst det ene medlem skal være medlem af menighedsrådet. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.

Repræsentantskabsmødet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af menighedsrådene er repræsenteret.

Repræsentantskabsmødet afholdes i april. Indkaldelsen til repræsentantskabsmødet udsendes til menighedsrådene senest 4 uger før afholdelsen. Forslag til dagsorden fremsendes til formanden for bestyrelsen senest 14 dage før repræsentantskabsmødet.

Dagsorden lægges på hjemmesiden http:/Skadsprovsti.dk samt på Den Digitale Arbejdsplads (DAP) senest 7 dage i forvejen. Alle interesserede medlemmer af menighedsrådene er berettigede til at deltage.

Senest 7 dage før et repræsentantskabsmøde tilmelder menighedsrådet deres deltagere til det forestående repræsentantskabsmøde.

Indkaldelsen til repræsentantskabsmødet skal indeholde en dagsorden, der som minimum har følgende punkter:

  1. Valg af dirigent og referent.
  2. Valg af stemmetællere.
  3. Aflæggelse af bestyrelsens beretning.
  4. Fremlæggelse af regnskab for det foregående år.
  5. Budgetforslag for det kommende år og overslag over det efterfølgende år.
  6. Indkomne forslag.
  7. Valg af 2 medlemmer fra menighedsrådene til bestyrelsen.
  8. Valg af 2 suppleanter fra menighedsrådene til bestyrelsen.
  9. Eventuelt.

Ekstraordinært repræsentantskabsmøde afholdes såfremt et flertal i bestyrelsen eller mindst 25% af menighedsrådene i provstiet foreslår det. Forslaget med angivelse af dagsordenpunkter skal indsendes til bestyrelsen.  Bestyrelsen indkalder til ekstraordinært repræsentantskabsmøde senest 14 dage efter modtagelse af ønsket om ekstraordinært møde. Mødet afholdes senest 1 måned efter modtagelsen af ønsket om ekstraordinært repræsentantskabsmøde.

 

6.Økonomi

Udgifterne finansieres af ligningsmidler tildelt menighedsrådene i Skads Provsti.
Provstiudvalget bevilliger den økonomiske ramme til samarbejdet jf. §17g stk. 4 i lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 29. januar 2020 om folkekirkens økonomi.
Økonomi for Folkekirkens Hus Esbjerg administreres formelt som en konto under Vor Frelsers Sogns menighedsråd. Bestyrelsen for Folkekirkens Hus Esbjerg har ansvar for den økonomiske drift af Folkekirkens Hus.

Folkekirkens Hus Esbjerg indgår som en integreret del af bogføringen for Vor Frelsers Sogns menighedsråd. Regnskabet revideres ikke særskilt, men revideres alene som en del af revisionen af regnskabet for Vor Frelsers Sogns menighedsråd. Budgetprocessen gennemføres som en integreret del af budgetproceduren for Vor Frelsers Sogns menighedsråd.                                                                                        
Økonomisk er Folkekirkens Hus Esbjerg og Vor Frelsers sogn økonomisk uafhængige af hinanden.

Bestyrelsen aflægger et årligt regnskab, senest ved udløbet af april måned. Regnskabet fremsendes umiddelbart efter til Skads provstiudvalg og kan derefter rekvireres af alle interesserede ved henvendelse til Folkekirkens Hus Esbjerg.

 

7. Rapportering

Bestyrelsen aflægger beretning på repræsentantskabsmødet. Referater fra møder fremsendes til Skads provsti og lægges på hjemmesiden www.skadsprovsti.dk.

 

8. Afvikling

Eventuelle uoverensstemmelser opstået mellem menighedsrådene om  vilkårene for dette samarbejde søges løst mellem menighedsrådene og bestyrelsen for Folkekirkens Hus Esbjerg på førstkommende repræsentantskabsmøde.

Ønsker bestyrelsen at afvikle Folkekirkens Hus Esbjerg, kan dette gøres efter forhandling på et ordinært repræsentantskabsmøde, under forudsætning af at mindst 2/3 ønsker afvikling af Folkekirkens Hus Esbjerg. Punktet behandles herefter på et efterfølgende repræsentantskabsmøde, hvor der kræves almindeligt flertal blandt de fremmødte.  Herefter indstiller bestyrelsen beslutningen til Provstiudvalget i Skads provsti. Provstiudvalget inddrager menighedsrådene i samråd forinden en eventuel beslutning om afvikling iværksættes.

Et eventuelt overskud eller underskud samt værdi ved salg af Folkekirkens Hus Esbjerg vil tilgå en prohiberet konto i Ribe Stift, hvor formålet er finansiering af anlægsaktiviteter hos menighedsrådene i Skads provsti/Esbjerg ligningsområde efter Provstiudvalgets prioritering i forbindelse med årlige budgetprioriteringer.
Kirkeministeren godkender vilkårene for ophævelse i tilfælde af uenighed i henhold til menighedsrådslovens § 43, stk. 4-5.

 

 

9. Ændring af vedtægter

Vedtægterne kan ændres på et ordinært eller ekstraordinært repræsentantskabsmøde med 2/3 flertal.

Forslag til vedtægtsændringer fremgår altid af udsendt dagsorden.
 

 

Vedtaget på repræsentantskabsmøde d. 19. april 2023

 

 

 

__________________________                           __________________________________                                                                                                                                     

Formand for bestyrelsen                                     Dirigent
Peter Hundebøll                                                    Poul Erik Kammersgaard