Aftalens parter og grundlag
1.1 Samarbejdsaftalen indgås mellem det udførende menighedsråd: Janderup Menighedsråd, og det/de bestillende menighedsråd: Alslev og Billum Menighedsråd.
1.2 Aftalen er indgået i henhold til § 42a, i bekendtgørelse nr. 771 af 24. juni 2013 af lov om menighedsråd.
Formål
Formålet med samarbejdet er:
At opnå en fleksibel anvendelse af de fælles ressourcer i sognene.
Samarbejdets indhold
Dette samarbejde indebærer, at det udførende menighedsråd varetager den samlede organist og kirke
kulturmedarbejder i sognene.
Personaleforhold
Alle medarbejdere omfattet af dette samarbejde ansættes ved det udførende menighedsråd.
Det udførende menighedsråd har den daglige ledelse og instruktionsbeføjelse af medarbejderne, hvorfor
medarbejderne refererer til dette menighedsråds kontaktperson.
Finansiering
Samarbejdets økonomi administreres gennem og afholdes af det udførende menighedsråds kirkekasse.
De deltagende menighedsråd deler driftsudgifterne mellem sig. De øvrige menighedsråds andel af udgifterne indbetales til det udførende menighedsråd.
Fordelingen af udgifterne sker ved:
En fordelingsnøgle på 41% til Alslev menighedsråd 34% til Janderup menighedsråd og 25% til Billum menighedsråd. Fordelingsnøglen beregnes årligt.
Hvert år ved regnskabsafslutning udarbejder det udførende menighedsråd regnskab for samarbejdet, som foreligges menighedsrådene.
Tilsyn
De deltagende menighedsråd fører tilsyn med dette samarbejde og at vilkårene i denne vedtægt overholdes.
Optagelse i samarbejdet
Øvrige menighedsråd i provstiet kan optages i samarbejdet, såfremt de samarbejdende menighedsråd er enige om det.
Ved menighedsråds optagelse i samarbejdet udarbejdes et tillæg til vedtægten.
Uenighed om fortolkning af vedtægten
Eventuelle uoverensstemmelser opstået mellem menighedsrådene om vilkårene for dette samarbejde
søges først løst i samarbejde mellem menighedsrådene. Uenigheder kan indbringes for biskoppen.
Ændringer i vedtægten
Der kan foretages ændringer i vedtægten, såfremt de deltagende menighedsråd er enige herom.
Udtræden og ophævelse af samarbejdet
Et menighedsråd kan opsige sin deltagelse i samarbejdet med 12 måneders varsel til udgangen af et regnskabsår. Et menighedsråd kan udtræde af samarbejdet med kortere varsel, såfremt de øvrige menighedsråd samtykker heri.
Et udtrædende menighedsråd vedbliver at hæfte for sin forholdsmæssige andel af de samlede udgifter på udtrædelsestidspunktet, indtil denne forpligtelse er afviklet.
Ikrafttræden og offentliggørelse
Denne samarbejdsaftale træder i kraft, når den er godkendt ved Varde Provsti og erstatter tidligere aftale.
Stk. 2. Vedtægten er tilgængelig på Varde Provstis hjemmeside www.vardeprovsti.dk Vedtægten kan rekvireres fra de samarbejdende menighedsråd.
Dato 08.03.2022 | Dato 08.03.2022 |
Formand Janderup, Birgit Christensen |
Formand Billum, Irene Kjær |
|
|
Dato 08.03.2022
Formand Alslev, Johan Evensen