§ 1. Hjemmelsgrundlag
Stk. 1 Samarbejdet etableres i henhold til § 42a i lovbekendtgørelse nr. 771 af 24/06/2013 om menighedsråd.
§ 2. Deltagende menighedsråd
Stk. 1 Menighedsrådene i Nollund, Urup og Grindsted sogne indgår aftale om samarbejde om organistfunktion og kirkebetjening i Nollund og Urup Kirker.
Stk. 2 Menighedsrådene i Nollund, Urup og Grindsted sogne indgår aftale om samarbejde om fælles kirkelige aktiviteter
§ 3. Indhold
Stk. 1 Grindsted menighedsråd leverer kvalificeret personale i form af organist(er), organistvikar(er) samt kirketjener(e).
Stk. 2 Organistens arbejdsopgaver fastlægges i opgavebeskrivelser.
Stk. 3 Kirketjenerne arbejdsopgaver deles mellem forberedelse og afvikling af gudstjenester og kirkelige handlinger samt renholdelse og vedligehold af kirkerne, herunder indkøb af forbrugsvarer.
Stk. 4 Det tilstræbes, at det er de samme medarbejdere, der udfører opgaverne i Nollund og Urup Kirker.
§ 4. Økonomi
Stk. 1 Grindsted menighedsråd afholder alle udgifter vedr. personale og evt. vikarer.
Stk. 2 Nollund-Urup kirkekasse refunderer til Grindsted kirkekasse 13,33% af den til enhver tid samlede lønomkostning for organisationen i Grindsted kirke, dvs. bruttoløn inkl. Sociale tillæg for organister, ferietillæg og pension. Vikarudgifter faktureres i henhold til timesedler.
Stk. 3 Nollund-Urup kirkekasse refunderer til Grindsted kirkekasse honorar svarende til 600 timers kirketjeneste fordelt med 300 timer til hver kirke. Honorar beregnes efter gældende takster jf. bilag 1.
Stk. 4 Nollund-Urup kirkekasse betaler et årligt tilskud til afvikling af forskellige fælles kirkelige aktiviteter for Nollund, Urup og Grindsted sogne jf. bilag 1.
Stk. 5 Faktura fremsendes ultimo hvert kvartal.
§ 5. Tilsyn
Stk. 1 Kirkevæge(r) i Nollund-Urup menighedsråd fører tilsyn med Nollund og Urup kirke, jf. vedtægter for kirker og kirkeværger, og påtaler evt. mangler til administrationslederen i Grindsted.
Stk. 2 Menighedsrådene i Nollund og Urup sogne er ansvarlige for at arbejdspladserne i kirkerne opfylder gældende regler for arbejdsmiljø og sikkerhed.
Stk. 3 Tilsyn af arbejdsudførelse varetages af arbejdsmiljøorganisationen i Grindsted. Herunder tilsyn i forhold til arbejdsmiljø og sikkerhed på arbejdsstederne samt udarbejdelse af APV.
Stk. 4 Menighedsrådene og administrationslederen har gensidig informationspligtig vedr. kirkernes drift, herunder reklamationer o.lign.
§ 6. Uenighed om aftalen
Stk. 1 Uenighed om fortolkning af denne aftale afklares på et møde mellem menighedsrådenes formænd samt administrationslederen. Kan der ikke opnås enighed på mødet, afgøres sagen på et fælles menighedsrådsmøde.
§ 7. Ændring af aftale
Stk. 1 Aftalen skal genforhandles efter anmodning fra et af menighedsrådene. En evt. ændring træder i kraft efter varetagelse på et fælles menighedsmøde med 9 måneders varsel til udgangen af et regnskabsår.
Stk. 2 Bilag 1. reguleres hvert år med den almindelige stigning i pristallet jf. udmelding fra Kirkeministeriet i forbindelse med budgetlægningen.
§ 8. Ikrafttræden og ophør af samarbejdet
Stk. 1 Aftalen træder i kraft 1.01.2021 og varer ved indtil den opsiges af en af parterne. Aftalen fremsendes til Grene Provsti efter godkendelse.
Stk. 2 Aftalen kan opsiges af hver part med 9 måneders varsel til udgangen af et regnskabsår.
§ 9. Offentliggørelse
Stk. 1 Aftalen offentliggøres på menighedsrådenes hjemmesider
Stk. 2 Aftalen offentliggøres på Ribe Stifts hjemmeside
Stk. 3 Aftalen offentliggøres på Kirkeministeriets hjemmeside, jf. gældende regler.
§ 10. Underskrifter