1. Deltagende menighedsråd:
Ballum Sogns Menighedsråd
Brede Sogns Menighedsråd
Sdr. Skats Sogns Menighedsråd
Randerup Sogns Menighedsråd
Hjerpsted Sogns Menighedsråd
Emmerlev Sogns Menighedsråd
Visby Sogns Menighedsråd
1.2 Formålet med samarbejdet er:
2. Samarbejdsperiode
2.1 Samarbejdet gælder fra den 1. juni 2020.
3. Samarbejdets opgaver m.v.
Opgaver i samarbejdet er:
3.1 Tilpasning af de 7 kirkegårde vil blive implementeret løbende i forbindelse med ledighed i stillinger som graver eller gravermedhjælper.
3.2 Til planlægning af aktiviteter anvendes kalendersystemet Kaboo. Der udpeges en medarbejder eller et menighedsrådsmedlem pr. sogn til at være ansvarlig for opdatering i Kaboo vedrørende aktiviteter for netop det sogn. Der skal være personsammenfald i forhold til andre samarbejdsaftaler mellem parterne.
4. Bestyrelse
4.1 Der nedsættes et udvalg for samarbejdet bestående af 7 medlemmer. Hvert af de deltagende dogne vælger blandt de valgte medlemmer 1 medlem til udvalget.
4.2 Bestyrelsen foretager vurdering af behovet for ressourcer til samarbejdet i forbindelse med ledighed i stillinger. Vurderingen skal finde sted forinden stillinger opslås ledige.
I forbindelse med vurdering af ressourcebehovet aftales at de øvrige sogne leverer nødvendige oplysninger til formålet.
4.3 Bestyrelsen sender indstilling om stillingsstørrelse til det sogn hvor ansættelsesforholdet har hørt til. Det enkelte sogn træffer afgørelse om stillingens fremtidige størrelse.
5. Ressourcer
Der er ved samarbejdsaftalens indgåelse afsat følgende ressourcer til samarbejdet:
Ballum: 1.924 timer graver og 1.100 timers medhjælp
Brede: 1.924 timer graver og 1.943 timers medhjælp
Sdr. Skats: 1.534 timer graver
Randerup: 1.638 timer graver
Hjerpsted: 1.560 timer graver
Emmelev: 1.924 timer graver og 900 timers medhjælp
Visby: 1.924 timer graver og 400 timers medhjælp
De nævnte tal er inkl. ferieperioder.
6. Økonomi
Der er i stillingerne som graver ved de deltagende menighedsråd indregnet timer til samarbejdet. Der vil derfor ikke ske betaling ud over de i punkt 5 nævnte stillingers størrelse.
Parterne antager, at der er lige stor mængde af arbejde omfattet af denne aftale ved de deltagende sogne. Der vil derfor ikke være noget økonomisk mellemværende mellem deltagerne.
Ved ændringer i ressourcerne sker tilpasning af midler i forbindelse med den årlige budgetlægning. Skulle et sogn få en ledig stilling i løbet af regnskabsåret, afregnes for det nye fastsatte behov for ressourcerne til de øvrige sogne.
Ved ledighed i stillinger som graver eller gravermedhjælper aftales, at der sker vurdering af det samlede behov for ressourcer til funktionen som graver i pastoratet - jf. punkt 4.
Parterne i aftalen forpligter sig til at foretage nødvendige budgetmæssige tilpasning i forhold til behovet for ressourcer til pasning af kirkegårdene.
7. Tilsyn og ophævelse mv.
Hvert af de deltagende Menighedsråd kan uafhængigt af hinanden træffe beslutning om udtrædelse af samarbejdet.
Meddelelse om udtræden af samarbejdet skal ske skriftligt til de øvrige deltagende menighedsråd inden 1. marts med virkning fra udgangen af kalenderåret.
8. Ikrafttrædelse
Aftalen træder i kraft den 1. juni 2020.
9. Underskrifter