§1 Aftalens parter og aftalens grundlag
Denne aftale indgås mellem menighedsrådene i Billum og Janderup.
Stk. 2.
Grundlaget for aftalen er $ 42a i Bekendtgørelse af lov om menighedsråd nr. 146 af24. februar
2012. § 2 i Bekendtgørelse af lov om folkekirkens økonomi lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. juni 2013.
§2 Falles samarbejdsudvalg
Samarbejdet ledes af et samarbejdsudvalg.
Stk. 2
Samarbejdsudvalget består af to medlemmer fra hvert menighedsråd. medlemmerne vælges for 4 ar
ad gangen ved det konstituerende møde i de enkelte menighedsråd. Præster er også valgbare. Uden
stemmeret deltager desuden gravene og kontaktpersonerne for de to Kirkegårde. Kirkeværger kan
ikke være udvalgsmedlemmer. Udvalgsmedlemmerne er ogs6 medlem idet lokale kirke- og
kirkegårdsudvalg.
Stk.3.
Samarbejdsudvalget fastsætter selv sin forretningsorden, der skal godkendes af menighedsrådene.
Stk. 4.
Samarbejdsudvalget skal sikre koordinering af informationer mellem menighedsrådene, således at
begge menighedsråd er veloplyste om alle forhold omkring kirkegårdene og deres drift. Det er
siledes samarbejdsudvalgets opgave at drøfte forhold af fælles interesse.
§3 Arbejdsopgaver omfatter af aftalen
Aftalen vedrører fra 1. juni 2019 samarbejde om
- Drift af kirkegårdene i Billum og Janderup.
- Mandskabsmæssig betjening af kirkerne i Billum og Janderup i forbindelse med kirkelige
handlinger - bortset fra kirkesanger, organist og præst.
- Der kan laves aftale med det er enkelte menighedsråd om andre arbejdsopgaver.
Stk.2.
Graveren, der er ansat i Janderup, er daglig leder af opgaverne nævnt i stk. 1. for Janderup Kirkegård
og graveren i Billum er daglig leder af opgaverne nævnt i stk. 1. for Billum Kirkegård.
Stk. 3.
Graverne og gravermedhjælperne er i kraft af denne Vedtægt for Samarbejde forpligtiget til at
fordele vagterne vedrørende de kirkelige handlinger i begge kirker imellem sig, jævnfør deres
øvrige ansættelsesvilkår. Endvidere skal gravere og gravermedhjælpere samarbejde omkring
dækning vedr. Kirkelige Handlinger ved afholdelse af ferie og ved sygdom.
Stk.4.
Ved større enkelt opgaver og ved større sæsonbetonede aktiviteter tilskyndes der til, at
Kirkegårdspersonalet samarbejder på tværs af de to kirkegårde for at lette arbejdet.
§4 Økonomi
Alle driftsudgifter og -indtægter administreres af den respektive Kirkekasse for henholdsvis
Janderup og Billum.
Stk. 2.
Fra og med 2020 budgetteres kirkegårdenes drift separat i de to Kirkekasser
- Lønudgifter: En mellemregning vedr. løn på kirkegårdene fordeles en gang årligt på
baggrund af timeregistrering
- Indkøb af planter og materialer til brug pi kirkegårdene
- Indkøb og værktøj, maskiner, arbejdstøj mv.
- Øvrige anskaffelser, der mitte vare nødvendige og hensigtsmæssige til brug i driften af
kirkegårdene
- Renter, afkast og udbytter al gravstedskapitaler
- Fakturering til gravstedsejerne af udgifter til vedligeholdelse, planter m.v.
- Ligning
Stk. 3.
På vegne af menighedsrådene indgår gravere gravstedsaftaler, saml varetager opgaverne i
forbindelse med betaling for gravstedserhvervelse, vedligeholdelse og fornyelse af gravsteder.
Aftalerne indgås pi baggrund af de til enhver tid gældende kirkegårdsvedtægter og i øvrigt efter de
til enhver tid gældende regler.
§5 Optagelse rf andre menighedsråd i samarbejdet
Hvis andre menighedsråd ønsker at deltage i kirkegårdssamarbejdet, og dette accepteres af
samarbejdsudvalget. indtræder de i samarbejdet under de samme vilkår.
§6 Uenighed om vedtægten
Ved uenighed i samarbejdsudvalget om forståelse eller fortolkning af denne vedtægt indkaldes til
mode i samarbejdsudvalget suppleret med menighedsrådenes formand. Såfremt der ikke kan opnås
enighed indbringes sagen lor Ribe Still til endelig afgørelse.
§7 Varighed og ophævelse af samarbejdet
Stk.2.
Samarbejdet kan opsiges med 8 måneders varsel til udgangen af et år.
§8 Ikrafttræden og offentliggørelse
Vedtægten træder i kraft pr. i. Juni 2019.
Aftalen underskrives i to ligelydende eksemplarer, der straks udleveres til hver af parterne.